DUYSCHOT CONCOURS 2024

Op zaterdag 8 juni en woensdagavond 12 juni 2024 organiseert de Duyschot Stichting in samenwerking met het Grachtenfestival voor de derde keer een orgelconcours in de Westerkerk te Amsterdam. Dit concours vloeit voort uit de jarenlange connectie tussen de Westerkerk en het Grachtenfestival. Het orgel als instrument heeft al jaren een vaste plaats binnen het aanbod van het Grachtenfestival. Veel prijswinnaars en finalisten van het Prinses Cristina Concours hebben in de Westerkerk opgetreden met Jos van der Kooy en Evan Bogerd. Helaas is het voor jonge organisten niet mogelijk om hier in te participeren. Zodoende organiseert de Duyschot Stichting in samenwerking met het Grachtenfestival een alternatief voor organisten. Gesteund door Stichting Vox Humana en de Orgelvriend.

Het orgelconcours bestaat uit een tweetal categorieën: Jongeren tot 21 jaar (A) en conservatoriumstudenten (B). Voor de winnaars van de beide categorieën zijn zowel geldprijzen als optredens te verdienen. Op zaterdag 8 juni vindt de voorronde plaats met alle deelnemers. Uit deze ronde worden 2-3 deelnemers per categorie uitgenodigd voor de finale avond op woensdag 12 juni.

Grachtenfestival

Prijswinnaarsconcert 2023: Andries Bogerd & Harm-Jan van der Sluis

Het Grachtenfestival en de Westerkerk zijn al jaren met elkaar verbonden. De winnaars van beide categorieën worden uitgenodigd om gezamenlijk een prijswinnaarsconcert te verzorgen in de Westerkerk tijdens het Grachtenfestival op zaterdag 31 augustus. Een bijzonder concert met een volle kerk!

Vereisten

– Deelnemers uit categorie A wordt gevraagd een vrij programma te spelen van maximaal 12 minuten
– Deelnemers uit categorie B wordt gevraagd een afwisselend programma samen te stellen van maximaal 20 minuten.
Het is niet mogelijk om in beide rondes hetzelfde programma te spelen.
Draag zelf zorg voor registranten! indien noodzakelijk is een kundige registrant voorhanden, echter is het niet mogelijk om daarmee te repeteren.

Jury

De optredens worden beoordeeld door: Anton Pauw (stadsorganist Haarlem), Arjen Leistra (stadsorganist Schiedam), Matteo Imbruno (Titularis Oude Kerk Amsterdam) & Gert-Jan Mostert (technisch voorzitter)
Resultaten zijn bindend, deelnemers krijgen schriftelijk feedback op hun prestaties. Een korte nabespreking met juryleden is mogelijk mits de tijd het toelaat.

Prijzen

Winnaar categorie A ‘Stichting Vox Humanaprijs’: €250,- en prijswinnaarsconcert op zaterdag 31 augustus
Winnaar categorie B: €500,- en prijswinnaarsconcert
Winnaar ‘Orgelvriend’ publieksprijs: €150,-
2e en 3e prijswinnaars worden uitgenodigd voor een lunchpauzeconcert in de Westerkerk

Aanmeldprocedure

Deelnamekosten: €35,-
Vul het onderstaande formulier in voor vrijdag 12 april:
(Op basis van de hoeveelheid aanmeldingen kan een selectie gemaakt worden.)

Met dank aan onze sponsoren: Stichting Vox Humana & de Orgelvriend

Prijswinnaars 2022: David Strijbis (A) & Wibren Jonkers (B)

Prijswinnaars 2023: Harm-Jan van der Sluis (A) & Andries Bogerd (B)